Lęk i napady paniki – jak sobie z nimi radzić?

14 lutego, 2022 4:55 pm | Emocje

Dlaczego problemy związane z napadami paniki, fobiami i lękiem są obecnie tak rozpowszechnione?
Prawdopodobnie doświadczamy więcej stresu niż kiedykolwiek wcześniej w związku ze zmianami w środowisku, w sferze techniki, nieprzewidywalnością sytuacji ekonomicznej oraz braku spójnego systemu norm i wartości, kiedy ludziom trudno jest sobie poradzić z odpowiedzialnością stworzenia własnego poczucia sensu i systemu moralnego. W ostatnich latach doszedł jeszcze szczególny niepokój o zdrowie swoje i bliskich, nauka i praca zdalna, pozamykane centra sportu, kultury i rozrywki. Wszystkie te czynniki sprawiają, że współcześnie trudno jest tworzyć i zachowywać poczucie stabilności i spójności w życiu.

Wielu ludzi doświadcza reakcji walki lub ucieczki w obliczu sytuacji, które nie są groźne i nie stwarzają ryzyka zagrożenia życia-np. gdy mają o czymś powiedzieć w towarzystwie, wejść do sklepu . W przypadku napadu paniki reakcje pojawiają się “nie wiadomo skąd”, niejako bez uchwytnego powodu.

Częstość napadów i nasilenie lęku na ogół narastają i zmniejszają się w zależności od tego jak człowiek nauczy się sobie radzić z codziennym stresem. W dużym stopniu do zredukowania stresu przyczynia się dbanie o siebie przez opanowanie napięcia mięśni, prawidłowe odżywianie, asertywność i wsparcie społeczne. Dbanie o siebie to fundament do zbudowania głębokiego i trwałego poczucia własnej wartości.
Jeśli jesteś skłonny/a zmienić swój styl życia w celu zredukowania stresu i podniesienia poziomu swego fizycznego dobrostanu, wszelka nierównowaga fizjologiczna, związana z napadami paniki, fobiami, lękiem lub obsesjami będzie się zmniejszać i być może zniknie całkowicie.
Naturalne metody pozwalające przezwyciężyć lęk, napady panik, fobie:
● pozytywne zmiany w sposobie odżywiania
● program codziennych, intensywnych ćwiczeń
● codzienne ćwiczenie relaksacji lub medytacji
● dobre nawyki związane ze snem
● zmiany w zakresie mowy wewnętrznej i podstawowych przekonań
● desensytyzacja (odwrażliwianie i redukowanie reakcji lękowej)
● wsparcie ze strony rodziny/przyjaciół
● uczynienie życia prostszym w celu zmniejszenia stresu
Tego rodzaju strategie mogą wystarczyć, jeśli objawy lęku nie wpływają istotnie na zdolność wykonywania pracy, nie zakłócają ważnych relacji interpersonalnych, ani wywołują poważnego i stałego cierpienia.

Czasem potrzebne jest przyjmowanie leków, które swoiście zmieniają funkcjonowanie mózgu i przywracają równowagę. Wiele osób obawia się stałego przyjmowania leków, ale często nie jest to konieczne, a właściwy lek zażywany przez odpowiednio długi czas pomaga w przetrwaniu najtrudniejszych chwil i poprawie stanu.
W pewnych sytuacjach, jak opisane poniżej zażywanie leków jest właściwe:
– napady paniki (częste, np. jeden lub dwa w ciągu dnia), które upośledzają wykonywanie pracy i zarabianie na życie, zaburzają relacje interpersonalne, podważają poczucie kontroli nad własnym życiem. Znoszenie wysokiego lęku przez długi czas może, niestety predysponować układ nerwowy do podtrzymania lęku znacznie dłużej, niż gdyby lęk został zredukowany na początku lekiem
– w sytuacjach kryzysowych jak śmierć kogoś bliskiego i ważnego, zmaganie się z poważnym kryzysem zdrowotnym
– kiedy unikasz wielu, różnych sytuacji społecznych lub nie możesz uczestniczyć w ważnych wydarzeniach życiowych, lub w pracy, pomocne może być krótkotrwałe przyjmowanie leków, najlepiej w połączeniu indywidualnej lub grupowej terapii.
Niezależnie od tego czy zastanawiasz się nad rozpoczęciem brania leków, czy zaprzestania-bardzo ważne jest, aby w decyzji tej uwzględnić swoje osobiste nastawienie do brania farmakologii oraz nasilenie objawów.
Jeśli masz trudności z wykonywaniem podstawowych zadań w ciągu dnia i trudno jest ci zebrać myśli, oraz budzisz się z uczuciem trwogi, a przez co najmniej dwie godziny dziennie masz duże dolegliwości i jest ci bardzo nieprzyjemnie-warto rozważyć terapię farmakologiczną. Jeśli postanowisz przerwać stosowanie leków upewnij się, że dobrze opracowałaś strategie radzenia sobie z lękiem i napadami paniki w różnych sytuacjach. Szczególnie ważna jest relaksacja, ćwiczenia fizyczne, odpowiednie sposoby radzenia sobie na poprawę dobrostanu oraz właściwa mowa wewnętrzna.

Osoby odczuwające dużo lęku, cierpiące z powodu fobii i ataków paniki, mają szczególną skłonność do negatywnej mowy wewnętrznej. Wielki lęk powstaje w wyniku wielokrotnego powtarzania sobie stwierdzeń zaczynających się od słów: „co będzie jeśli …”, „jestem głupia …”, „nie dam rady…”, „nigdy tego nie zrobię…”, „muszę…”, „powinnam…”. Najskuteczniejszym sposobem uporania się z negatywną mową wewnętrzną, jest odparcie za pomocą pozytywnych i konstruktywnych stwierdzeń, które ja obalają i unieważniają.
Aby zrozumieć to co czujemy, musimy wiedzieć co sobie myślimy. Jeśli cierpimy z powodu przytłaczającego niepokoju, prawdopodobnie w myślach stale pojawia się element niebezpieczeństwa. Poważną trudność w zrozumieniu myśli, które powodują lęk, stanowi to, że często się one nie ujawniają. Pomimo że niepokój powoduje interpretacja zdarzenia, uważamy, że niepokoi nas samo zdarzenie. W identyfikacji myśli, które wpływają na odczuwanie lęku i ćwiczeniu pozytywnych i konstruktywnych stwierdzeń do siebie, pomocną jest psychoterapia.

Bibliografia:
Edmund J.Bourne “Lęk i fobia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego 2005

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.